Eerste maand alweer voorbij - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Sven Jansen - WaarBenJij.nu Eerste maand alweer voorbij - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Sven Jansen - WaarBenJij.nu

Eerste maand alweer voorbij

Door: Sven

Blijf op de hoogte en volg Sven

31 Augustus 2015 | Brazilië, São Paulo

Bom dia pessoas!

Tsja, waar moet ik eigenlijk beginnen? Vandaag is mijn 6de week São Paulo in gegaan en ik heb afgelopen tijd geen één moment rust gehad voor het schrijven van een blog! Waar men voor ‘waarschuwt’ aan het begin van zo’n reis is waar; je komt terecht in een achtbaan van nieuwe ervaringen…

Zo zijn wij 4 weken geleden ons nieuwe appartement binnen gestapt en na een week leven in de hotels was het magische moment daar om de koffers uit te pakken en alles in de kast te leggen. Helaas heb ik van de week ook gemerkt dat het niet heel top is om alle spullen in één schuifkast te leggen… De deuren gingen niet meer open precies op het moment dat het nodig was;) Met het intrekken van het nieuwe appartement wist ik ook dat het nu echt ging beginnen; boodschappen doen, wassen, strijken, opruimen, schoonmaken en last but not least: school.

Om het onderwerp school gelijk maar even kort te bespreken, dan zijn we daar ook gelijk vanaf..;) Iedere middag van half 2 tot half 6 heb ik Portugees waar we in sneltreinvaart door de tegenwoordige, verleden en toekomstige tijd gaan met alle 526 werkwoorden die daarbij horen. Meestal heb ik daarna tot half 9 of half 10 ’s avonds nog een paar lessen en dan komt het leukste moment van de dag; eten. Ik heb al redelijk wat Braziliaanse recepten geproefd en ook andere keukens zijn niet verkeerd hier in een stad van ongeveer 35.000 restaurants. Ik doe overigens m’n best om hiervan zoveel mogelijk te testen;)

Ik moet wel zeggen dat school niet zo erg lijkt als het eruit ziet, de docenten zijn hier ontzettend aardig en groeten je altijd of je ze nu op straat tegenkomt of in het klaslokaal. Iedere woensdag hebben we een cultureel uitje met de klas. Zo ben ik naar het Museo o Futebol geweest, heb ik de basistechnieken (incl. spierpijn) van Capoeira onder de knie en heb ik vorige week mezelf verbaasd met het maken van een caipirinha en feijoada (traditioneel in de braziliaanse keuken(=cozinha). Helaas staan er nu nog maar twee uitjes op de planning, namelijk naar de Mercado (vergelijkbaar met de Rotterdamse Markthal , maar dan goedkoper) en als afsluiter een samba-les..

Dan naar de belangrijkste dingen; stappen, tripjes, het plannen van tripjes, chillen en nieuwe mensen ontmoeten. De Brazilianen vinden het hier blijkbaar een goed idee om iedere dag de mogelijkheid te bieden om te stappen of om gewoon ‘een klein biertje’ te kunnen doen. Iedere dag zit er voor mij niet bij, aangezien ik dan al thuis had gezeten, maar vanaf woensdagavond zit het weekendgevoel er al redelijk in en kun je voor een paar R$ wat drinken. De R$ staat op dit moment zeer gunstig voor ons, ook niet geheel onbelangrijk met het maken van tripjes komende periode.

De Exchange groep wordt ondertussen ook steeds hechter, wat onder andere betekent dat de tripjes gepland kunnen worden! De eerste is al geweest; een weekend met de bus naar Guarujá-praia. ’s Ochtends voor dag en dauw de bus pakken met een mannetje of 20 om vervolgens 1,5u later op het strand te staan. Na een heerlijke zaterdag in de zon én goed ingesmeerd, was ik één klein detail vergeten: genoeg drinken. Dat moest ik de avond bekopen met een goede zonnesteek, maar de volgende dag lag ik weer heerlijk op het strand, ditmaal met genoeg water en een parasol:). Dan te bedenken dat het nog hartje winter is…. Komend weekend gaan we met een klein groepje naar Rio de Janeiro, iets waar ik heel erg naar uit heb gekeken! Ook de planning voor de trip tijdens Springbreak is in volle gang, lees 11 tot 18 oktober. Genoeg leuke dingen op de planning lijkt me zo….

De verjaardag van m’n roommate mag ook niet achterwege blijven, aangezien deze verjaardag nog wel even in gedachten zal blijven zitten. Na dagenlang speuren op internet had Nicholas eindelijk een goed restaurant gevonden wat aansloot op zijn behoeften voor zijn verjaardag.. En dat hebben we geweten… Waar een vertrek om 20.15u al redelijk aan de vroege kant was, bleek dit geen overbodige luxe. Om een lang verhaal kort te maken; de taxirit heeft ons 3u gekost (i.p.v. 20 minuutjes) om bij het restaurant te komen inclusief een (gratis) wissel van taxichauffeur aangezien de eerste taxichauffeur de tranen nog net niet over zijn bezwete gezicht liet vloeien. Na 1,5u gedaan te hebben over een stuk van 1,5km, leek het wel of zijn TomTom meerdere cerveja’s naar achteren had gemikt want de routebeschrijving leek welgeteld nergens op! Juist op het moment dat we dachten alles gehad te hebben en in de buurt van het restaurant waren, vond de tweede taxichauffeur het toch wel even fijn om alle ramen en deuren dicht te doen en te controleren……. Afijn, 3u te laat bij het restaurant werden we met open armen ontvangen en hebben we heerlijk gegeten. Gelukkig is Nicholas maar één keer per jaar jarig, bespaart zowel mij als Merel als de taxichauffeurs weer een lange taxirit;)

Afgelopen donderdag heb ik ook m’n televisie debuut in Brazilië gemaakt in een show met veel BB’s (Bekende Brazilianen) en Fernanda Lima, die kennen we allemaal natuurlijk. Zo niet, dan krijg je van even Googlen geen spijt, beloofd! Ik heb 2,5u gezeten in een show waar ik nog minder dan 1% heb verstaan, maar de show met muziek etc. was erg leuk om mee te maken! Gisteravond was de show op televisie en hebben we deze met een aantal gekeken, alhoewel de meeste in slaap vielen van de avond ervoor;)

Gezien deze lap tekst is het misschien wel handiger om wat vaker een blog online te zetten, dus daar ga ik maar eens aan werken. Heb ik in ieder geval iets geleerd in Brazilië..;) Ik geniet iedere dag meer van dit land, de stad, de mensen, het weer en het eten; ik vind het al bijna jammer dat er nu al één maand op zit. Ik moet wel zeggen dat ik het ontzettend tof vind dat zowel Norbert als Gijs hun tickets binnen hebben om respectievelijk eind oktober en eind december richting São Paulo te komen!!! Ik hou mij aanbevolen wanneer meer mensen een reis naar de Braziliaanse cultuur willen boeken…

Tchau!!

Sven

  • 31 Augustus 2015 - 18:53

    Oma:

    Wat heb je weer leuk geschreven. Krijgen een goed beeld van je leven daar. Gelukkig is er ook FaceTime. Fijn dat we je dan weer zien. Groetjes opa en oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sven

Actief sinds 08 Juli 2015
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 3058

Voorgaande reizen:

27 Juli 2015 - 14 Januari 2016

SÃO PAULO!

Landen bezocht: