Voorbereidingen voor exchange! - Reisverslag uit Cajarc, Frankrijk van Sven Jansen - WaarBenJij.nu Voorbereidingen voor exchange! - Reisverslag uit Cajarc, Frankrijk van Sven Jansen - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen voor exchange!

Door: Sven

Blijf op de hoogte en volg Sven

21 Juli 2015 | Frankrijk, Cajarc

Zo, ook ik moet er maar is aan geloven; mijn eerste reisblog! Niet vanuit het ‘winterse’ São Paulo (waar het op dit moment een goede 20 graden is), maar vanuit het snikhete Cajarc in het zuidwesten van Frankrijk. Afgelopen maanden zijn in een stroomversnelling gekomen door het gaan op exchange en niet naar het eerste, beste land.

Voor het geval jullie het nog niet wisten (wat haast onmogelijk moet zijn), ik ga vanaf volgende week voor een halfjaar op exchange naar São Paulo, Brazilië! Dit is onderdeel van mijn studie Commerciële Economie ter vervanging van de minor in het vierde jaar. De bedoeling is daar om naast het vele studeren (uhu) op de FAAP University, ook veel van het land te gaan zien. De eerste maand zal behoorlijk pittig worden met normale lestijden die beginnen om half 8 ’s ochtends en duren tot 13.00, maar de maand augustus zal ik ook een intensieve Portugese cursus gaan volgen die iedere middag van half 2 tot half 6 zal duren. De maanden die daarop volgen hoop ik mij een klein beetje verstaanbaar te kunnen maken in een stad met 22 miljoen inwoners en waar minder dan 2% van de gehele bevolking Engels spreekt. Ach, met gebarentaal kan ik ook wel m’n biertjes bestellen;)

‘Even’ op exchange naar Brazilië zit er helaas niet in, hier heb ik mij ook behoorlijk in vergist. De hoeveelheid formulieren die je moet invullen voor zowel de university in Brazilië als voor de Hogeschool Rotterdam is niet meer op 2 handen te tellen (waar naar mijn idee overal dezelfde informatie staat). Ook het aanvragen van een visum heeft wat langer geduurd dan normaal, waar het totale wachten op het aanvragen (!) alleen al 2,5u heeft gekost. Ook het ophalen verliep natuurlijk niet zoals gepland, aangezien ze mijn visum waren ‘vergeten’ door te voeren in het systeem en of ik de dag erna nog een keer wilde komen. Tuurlijk!

Ook het zoeken naar een geschikte woonruimte is wat lastiger dan hier in Nederland. In São Paulo heb je helaas wel wat minder veilige regio’s, dus hebben wij besloten om eenmaal daar een woonruimte te zoeken. Met wij bedoel ik mijn reisgenoot er ook bij, ik ga namelijk samen met een studiegenoot en goede vriend Nicholas de overstap over de Atlantische Oceaan aan. Voor de eerste nachten hebben wij maar besloten om een hotel te zoeken en binnen 2 dagen (haha) een geschikte woonruimte te vinden…

Voor nu geniet ik nog even van de rust en probeer ik zoveel mogelijk te relaxen aan het zwembad met 30 graden plus voor ik het weekend thuis kom en binnen 1 dag mijn koffer(s) moet pakken. Maar zoals de Brazilianen altijd zeggen; Quieto! Oftewel; rustig aan!

Olá,

Sven

  • 23 Juli 2015 - 08:01

    Oma:

    Goedemorgen, wat heb je dat leuk geschreven. Enig dat we je zo kunnen volgen. Nog fijne dagen en tot zondag.

  • 24 Juli 2015 - 16:51

    Papa Paul:

    Super leuk zo vent. Ben trots op jou. Veel plezier en geniet van deze stap in je leven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sven

Actief sinds 08 Juli 2015
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 3081

Voorgaande reizen:

27 Juli 2015 - 14 Januari 2016

SÃO PAULO!

Landen bezocht: